Werken Mechelse Poort dit najaar van start, bomen intussen al gerooid

De heraanleg van het kruispunt Mechelse Poort in Dendermonde zal de komende maanden zichtbaar worden op het terrein door het uitvoeren van een aantal voorbereidende werken. Het kruispunt Noordlaan/Veerstraat zal ook grondig aangepakt worden om al tijdens de werken aan de Mechelse Poort als veilige alternatieve fietsroute te kunnen dienen.

Beeld (c) Agentschap Wegen en Verkeer.

Het rooien van de bomen tussen de parking de Bruynkaai en de Scheldebrug en tussen de Scheldebrug en de spoorweg over de Mechelsesteenweg is ondertussen gebeurd, om ruimte te maken voor de heraanleg van het kruispunt die in het najaar van start zal gaan. Op deze plaats zal tijdens de werken een tijdelijk fietspad voorzien worden dat fietsers van de brug veilig richting de Scheldedijk moet leiden. Bij de heraanleg van het kruispunt zal hier uiteindelijk een bufferbekken omzoomd door groen gerealiseerd worden en zal bovendien een stukje Dendermondse geschiedenis blootgelegd worden door de beer met monnik terug zichtbaar te maken.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Met het rooien van de bomen is de heraanleg van het kruispunt Mechelse Poort begonnen. Voor de start van de wegenwerken wordt gemikt op einde 2022. De heraanleg moet van één van de drukste en gevaarlijkste punten van Dendermonde een veilig en comfortabel knooppunt maken voor alle weggebruikers. De plannen voor de heraanleg voorzien een volledig heringericht kruispunt met fietstunnels waardoor fietsers niet meer in conflict komen met andere verkeer. Bovendien kunnen zij hun traject hierdoor vlot verderzetten en moeten ze geen rekening meer houden met wachttijden aan verkeerslichten. Een mooi project waar de actieve weggebruikers, fietsers en voetgangers, centraal worden gesteld.”

Er komen drie fietstunnels onder het kruispunt: dwars onder de Martelarenlaan, de Noordlaan en de Leopoldlaan. De fietstunnel onder de Noordlaan wordt een nieuwe poort om de stad binnen te fietsen. Fietsers en voetgangers zullen bij het oversteken niet meer in conflict komen met het andere verkeer. Bovendien kunnen zij hun traject hier vlot verderzetten en moeten ze geen rekening meer houden met wachttijden aan verkeerslichten. De fietspaden van en naar de tunnels zijn dubbelrichtingsfietspaden en minimaal 3 meter breed. De fietstunnels zelf hebben een breedte van ongeveer 5 meter.

“Een ander werk in aanloop naar de werken aan de Mechelse Poort is het fietsveiliger maken van het kruispunt van de Noordlaan met de Veerstraat. Het kruispunt wordt uitgebouwd tot een volwaardige, veilige fiets- en voetgangersverbinding tussen de Scheldedijk en het stadscentrum via de Veerstraat. Op die manier hebben fietsers en voetgangers tijdens de werken aan de Mechelse Poort veilige passage. Ook aan het kruispunt van de Noordlaan met de De Bruynlaan zijn nog aanpassingen voorzien.” Alle informatie over deze werf vind je op www.wegenenverkeer.be/Dendermonde. Dit project maakt deel uit van een volledige herinrichting van de omgeving ‘De Bruynkaai’. Je leest meer over dit project via www.dendermonde.be/epicentrum.


(Redactioneel: 'TROS Radionieuws en driestroom.be)

Deze website gebruikt cookies zodat wij uw gebruikservaring kunnen verbeteren.
Klik hier voor meer informatie over deze cookies.

Door verder te gaan ga je hiermee akkoord...
Lees ook onze PRIVACY rules.