Week van de Markt plaatste marktkramers en marktbeleving in de kijker

Van de 60 Oost-Vlaamse gemeenten hebben er 49 een wekelijkse markt. Dat men daar altijd lokale, verse en kwalitatieve waar koopt, werd in de kijker gezet tijdens de Week van de Markt. Op de markt van Dendermonde werd de promotiecampagne, een initiatief van de Provincie Oost-Vlaanderen en de Economische Raad voor Oost-Vlaanderen, afgetrapt.

Met dit initiatief brachten de Provincie Oost-Vlaanderen en de Economische Raad voor Oost-Vlaanderen (EROV) het lokaal shoppen onder de aandacht. De campagne wilde consumenten overtuigen om hun aankopen te doen op de markt en zo de toekomst voor de sector verzekeren. “De openbare markt bestaat in onze contreien sinds de middeleeuwen en heeft zich natuurlijk stelselmatig aangepast aan onze veranderende levensstijl. Door de komst van de winkels en – meer recent – het online shoppen, ervaren de markten steeds meer concurrentie. Maar ze blijven bijzonder relevant! In de eerste plaats nemen ze nog altijd een belangrijke economische rol op. Maar ook hun sociale functie mag niet onderschat worden; de markten zijn een echte ontmoetingsplaats voor lokale inwoners. De gezelligheid die een markt met zich meebrengt, dat doet, nu meer dan ooit, goed”, zegt gedeputeerde Leentje Grillaert, bevoegd voor MiddenstandTijdens de ‘Week van de Markt’ ging er dit jaar extra aandacht naar de beleving en de gezelligheid op en rond de markt met speciale acties. “Wie aankopen doet op de markt, kan stempels verzamelen. Drie stempels bij drie verschillende marktkramers, zorgen voor een volle spaarkaart. Hiermee maakt de bezoeker kans op leuke prijzen geschonken door de stad of gemeente en de marktkramers. De Provincie Oost-Vlaanderen geeft daar bovenop ook een 12-tal prijzen, waaronder weekendjes, etentjes en pakketten met streekproducten.”

Foto (c) Provincie Oost-Vlaanderen.

(Redactioneel: 'TROS Radionieuws en driestroom.be)