Vooruit Dendermonde wil een laadpalenplan

De komende jaren zullen er een pak bijkomende elektrische laadpalen nodig zijn om de omschakeling naar elektrische wagens te ondersteunen. Tom Bogman van Vooruit vroeg op de Dendermondse gemeenteraad naar een globale visie en plan van aanpak.

“De elektrificatie van ons wagenpark zit in een stroomversnelling. De verkoop van elektrische wagens gaat in stijgende lijn. Zo goed als alle grote autobouwers kondigden aan dat ze in de nabije toekomst zullen stoppen met auto’s te bouwen die rijden op fossiele brandstoffen. De elektrificatie is onomkeerbaar. De beschikbaarheid van voldoende laadpalen wordt dan ook cruciaal de komende jaren. Tegen 2030 heeft ons wegennet 100.000 publieke laadpalen nodig om de tegen dan verwachte elektrische wagens aan de gang te kunnen houden. De Vlaamse Regering werkt aan zogenaamde potentieel- en behoeftekaarten en wil de lokale besturen ondersteunen”, zegt Tom Bogman.

“De stad kan hierin een rol spelen als aanbieder of facilitator bij het plaatsen van publieke laadpalen. Maar ook burgers zouden hun niet-gebruikte capaciteit van de zonnepanelen kunnen aanbieden via laadpalen op hun privaat domein of mogelijks zelfs op het publiek domein. Het spreekt voor zich dat een afsprakenkader hiervoor nodig is. Ook de praktische plaatsing roept nog heel wat vragen op. Wie een elektrische auto wil laden en in een rijhuis woont, moet zijn kabel over het voetpad leggen. Die kabel kan echter hinderlijk zijn voor voetgangers, kinderwagens, rolstoelen of rollators. Ik verneem dat bv. Laarne de mogelijkheid voorziet om een kabelgoot in te bouwen in het voetpad. Zo blijft het voetpad veilig en kan er toch elektrisch geladen worden.”

Op de gemeenteraad van april vroeg Bogman aan het stadbestuur om een visie hierrond uit te werken en een kader aan te bieden rond wat kan en wat niet kan. “The time is now” besloot Bogman. Schepen voor mobiliteit Meremans trad Bogman en de Vooruit-fractie meteen bij. Tom Bogman: “Ik vernam op de gemeenteraad dat de intercommunale DDS werk zal maken van een plan voor de hele regio (Berlare, Buggenhout, Dendermonde, Hamme, Lebbeke, Wetteren, Wichelen en Zele). Het plan zal o.m. aangeven hoeveel laadpalen er nodig zijn en waar die best geplaatst worden. Er zal ook aandacht zijn voor semipublieke laadpalen bv. op bedrijventerreinen. In mei al zal het plan aan ons gepresenteerd worden. Ik ben heel tevreden dat het stadsbestuur samen met mij en onze fractie de opportuniteiten en uitdagingen ziet en mee de vergroening van ons wagenpark zal ondersteunen.”

(Redactioneel: 'TROS Radionieuws en driestroom.be)

Deze website gebruikt cookies zodat wij uw gebruikservaring kunnen verbeteren.
Klik hier voor meer informatie over deze cookies.

Door verder te gaan ga je hiermee akkoord...
Lees ook onze PRIVACY rules.