Vervoerregio Aalst mag rekenen op 51 miljoen euro investeringen

In de vervoerregio Aalst investeert de Vlaamse overheid dit jaar voor meer dan 51 miljoen euro in verschillende infrastructuurprojecten. Minister Lydia Peeters keurde het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) voor 2022 goed. De vervoerregioraad mocht advies geven op het ontwerp-GIP. Daarnaast loopt momenteel ook de online-enquête rond de milieu-impact van het Regionaal Mobiliteitsplan.

Met het Geïntegreerd InvesteringsProgramma (GIP) verzamelt de Vlaamse overheid alle projecten die door verschillende entiteiten binnen het grondgebied van een vervoerregio gerealiseerd worden. In de Vervoerregio (VVR) Aalst zijn de projecten in handen van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en De Vlaamse Waterweg (DVW). Die 51 miljoen euro is niet het volledige plaatje: daarnaast zijn er enkele projecten die over heel Vlaanderen of de hele provincie Oost-Vlaanderen lopen. Die budgetten werden niet toebedeeld aan vervoerregio’s. Zo maakt AWV in Oost-Vlaanderen verder werk van veiliger kruispunten en de aanleg van toegankelijke bushaltes of volledige Hoppinpunten langsheen gewestwegen.

In Berlare gaan op de N467 de grondverwervingen verder voor de realisatie van de doortocht en fietspaden (250.000 euro en 610.000 euro). Voor de aanpak van de N446 in Dendermonde en Hamme trekt de minister 6 miljoen euro uit. In Denderbelle komt er een fietsersbrug thv. de sluis over de Dender (3,4 miljoen euro). In Hamme ten slotte krijgt de Kaai een opknapbeurt (900.000 euro). “Het samenbrengen van Vlaamse overheid en gemeenten in een vervoerregio heeft ook als bedoeling om gedragen prioriteiten aan te geven in de investeringen”, zegt politiek voorzitter Marleen Lambrecht van de vervoerregio Aalst. “Als er een consensus is in de regio over wélke werken belangrijk zijn, dan is het voor de minister en de agentschappen ook een leidraad om keuzes te maken in de bestemming van de budgetten, die steeds beperkt zijn.”

Het Regionaal Mobiliteitsplan wordt in de toekomst hiervoor de basis. “Die studie is momenteel lopende. Vlaamse overheid, provincie en gemeenten komen regelmatig samen om de visie rond thema’s als openbaar vervoer, vrachtroutes, milieu, fiets, ruimte en doorstroming van verkeer vorm te geven”, legt ambtelijk voorzitter Michael Eeckhout uit. “We hopen het plan volledig klaar te hebben in het najaar van 2023, inclusief een actieplan over de projecten die we belangrijk vinden op korte en langere termijn. Zoals Europese regelgeving voorziet, toetsen we het plan aan milieu-effecten. Bij het uitwerken van een visie, betrekken we de bevolking met een aantal gerichte vragen over de impact die een nieuwe of andere mobiliteit op ons milieu en klimaat kan hebben. Via o.m. de website van de gemeentebesturen vinden mensen de online-enquête terug. Die loopt tot 15 juni e.k.”

De vervoerregio Aalst bestaat uit het Departement Mobiliteit, De Lijn, het Agentschap Wegen en Verkeer en De Vlaamse Waterweg enerzijds, en de gemeenten Hamme, Berlare, Dendermonde, Wichelen, Lebbeke, Lede, Erpe-Mere, Aalst, Denderleeuw, Haaltert en Ninove anderzijds. Ook de provincie maakt deel uit van de regiowerking.

(Redactioneel: 'TROS Radionieuws en driestroom.be)

Deze website gebruikt cookies zodat wij uw gebruikservaring kunnen verbeteren.
Klik hier voor meer informatie over deze cookies.

Door verder te gaan ga je hiermee akkoord...
Lees ook onze PRIVACY rules.