Kruispunt Noordlaan – Veerstraat moet veiliger zijn na werken

Het Agentschap Wegen en Verkeer is gestart met de heraanleg van het kruispunt van de Noordlaan met de Veerstraat in Dendermonde. “De ingrepen moeten het een stuk veiliger maken voor fietsers om de oversteek te maken tussen het centrum en de Scheldedijk. Voor de automobilist zal de circulatie ook veranderen. De werken zijn een voorbereiding op de heraanleg van de Mechelse Poort waarbij deze route als veilige fietspassage moet dienen,” zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Het kruispunt van de Noordlaan met de Veerstraat wordt uitgebouwd tot een volwaardige, veilige fiets- en voetgangersverbinding tussen de Scheldedijk en het stadscentrum via de Veerstraat. Hierbij wordt het zebrapad over de Noordlaan aan de andere kant van de Veerstraat voorzien. Dat zorgt voor minder conflicten en vlotter uitrijden. Verder zal er extra verlichting komen om de overstekende voetgangers en fietsers duidelijker te maken voor het wegverkeer. Ook worden afslagstroken voor het verkeer verlengd. “De reden dat deze werken nu starten, is dat fietsers en voetgangers tijdens de werken aan het kruispunt Mechelse Poort de komende jaren een veilige passage hebben”, duidt Vlaams minister Peeters.

Bij de werken zal de De Bruynlaan worden verlegd, wordt er een veilige oversteekplaats voor fietsers en voetgangers voorzien op de Noordlaan ter hoogte van de Veerstraat en nog enkele andere ingrepen die het kruispunt veiliger moeten maken. “Het kruispunt stond al een lange tijd op de lijst van zwarte kruispunten”, zegt Marius Meremans, schepen van mobiliteit in Dendermonde. “We willen meteen ook meer fietsers het centrum binnentrekken, en daarom krijgen Franz Courtensstraat, Veerstraat, Justitieplein, Kazernestraat en stuk Kerkstraat het statuut van fietsstraat. Samen met Kasteelstraat krijgen we een tweede ruime fietszone in ons centrum.”

Gemotoriseerd verkeer komende van de Veerstraat zal verplicht rechts moeten afslaan wanneer ze op de Noordlaan komen. Hier zal iets verder een punt voorzien worden waar de bestuurders zich kunnen draaien om de andere richting uit te gaan. Wanneer ze vervolgens de De Bruynlaan willen indraaien, zal men voortaan tot voorbij het nieuwe appartementsgebouw moeten rijden om vervolgens daar de nieuwe De Bruynlaan in te rijden. “Komende van de De Bruynlaan geldt hetzelfde principe. Fietsers en voetgangers kunnen op dezelfde plaats oversteken, het gemotoriseerd verkeer zal verplicht rechts moeten afslaan om zich vervolgens, indien nodig, verder om te keren. Belangrijk bij dit principe is dat de Noordlaan haar voorrang blijft behouden. Komende van de Veerstraat of de De Bruynlaan, moet men dus nog steeds voorrang verlenen. Verder zal er voortaan aan beide zijden van de Noordlaan een verhoogd fiets- en voetpad worden voorzien zodat ook hier de veiligheid van fietsers en voetgangers verhoogd wordt.”

Om fietsverkeer in de Veerstraat veilig te laten opstellen, zal de Veerstraat een statuut ‘fietsstraat’ krijgen. Hierdoor kunnen de fietsers zich centraal op de rijweg opstellen om de Noordlaan over te steken. Daarnaast zal deze fietsstraat ook worden uitgebreid naar aanpalende straten waar er een overgang is naar fietspaden. “Met deze aanpassingen zullen we zowel een stuk van de binnenstad als het kruispunt ter hoogte van de Noordlaan op verschillende facetten verkeersveiliger maken”, besluit Meremans. “De werken zijn normaal klaar tegen het begin van het nieuwe schooljaar.”

(Redactioneel: 'TROS Radionieuws en driestroom.be)

Deze website gebruikt cookies zodat wij uw gebruikservaring kunnen verbeteren.
Klik hier voor meer informatie over deze cookies.

Door verder te gaan ga je hiermee akkoord...
Lees ook onze PRIVACY rules.