Haalbaarheidsstudie voor heraanleg drie fietstrajecten

Het lokaal bestuur Lebbeke wenst een haalbaarheidsstudie uit te voeren op 3 trajecten in de gemeente waar er nu al veel fietsverkeer is. Er is bewust voor gekozen om trajecten te nemen die zich op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk bevinden omdat zo de aanleg voor 100% gesubsidieerd kan worden.

“In een eerste fase kunnen een drietal straten snel gerealiseerd worden. Het gaat om 3 trajecten: Lindelaan – Baasrodestraat, Sasbaan en Schrovestraat – Kruisabeel, goed voor ongeveer 6km fietspaden. De fietspaden op de Sasbaan in Wieze en op het traject Lindenlaan/Baasrodestraat voldoen niet meer aan de eisen die door Vlaanderen worden vooropgesteld en zijn dus dringend aan vervanging toe. Op het derde traject Schrovestraat zijn er momenteel nog geen fietspaden aanwezig, hoewel er zich veel fietsverkeer op begeeft. Daarom investeert het lokaal bestuur graag in de verwezenlijking van een fietspad”, klinkt het.

Het schepencollege wil daarnaast ook inzetten op het versneld aanleggen van goeie fietsverbindingen tussen de verschillende kernen van onze gemeente en de buurgemeenten. Burgemeester Jan Vanderstraeten (CD&V) legt uit: “Aan het begin van deze legislatuur werd het bovenlokaal fietsroutenetwerk vastgelegd: de Opstalstraat en de Hoogstraat zijn reeds in uitvoering, het traject Lindelaan – Baasrodestraat, Sasbaan en Schrovestraat – Kruisabbeel vormt een tweede stap.”

“Bovendien is het ook een belangrijke stap richting duurzaam verplaatsen” gaat schepen van Klimaat Mike Torck (Groen) verder. “Duurzaam verplaatsen kan immers alleen wanneer er in de juiste infrastructuur voorzien wordt. De goed uitgeruste fietspaden zullen er voor zorgen dat onze inwoners sneller zullen kiezen voor de fiets in plaats van de wagen. De studie zal ten slotte ook duidelijkheid geven op de extra meerkosten die we als gemeente zelf moeten dragen. De kostprijs ervan zal ongeveer 117.000 euro zijn.”

Het bestuur hoopt op een snel vervolg van deze studie. Schepen van Mobiliteit Raf De Wolf (N-VA) besluit: “Deze drie trajecten zijn prioriteit geworden omdat ze snel te realiseren zijn en  we hopen deze aanpassingen te kunnen doorvoeren nog vóór het einde van de legislatuur.”


(Redactioneel: 'TROS Radionieuws en driestroom.be)

Deze website gebruikt cookies zodat wij uw gebruikservaring kunnen verbeteren.
Klik hier voor meer informatie over deze cookies.

Door verder te gaan ga je hiermee akkoord...
Lees ook onze PRIVACY rules.