Fietsersbond maakt keuze voor Project Briel: geen ontdubbeling Mandekensstraat

Anders dan het stadsbestuur kiest de Fietsersbond er niet voor om een nieuwe weg aan te leggen door een ontdubbeling van de Mandekensstraat. “Die zou enkel nog meer auto-en vrachtverkeer  aantrekken”, klinkt het. De organisatie vindt de heraanleg van de doortocht doorheen Baasrode naar uitsluitend plaatselijk verkeer veel dringender.

“Voor de leefbaarheid en verkeersveiligheid zou de kom van Baasrode een dorpserf met zone 30 moeten worden”, maakt Pier Tielens van de Fietsersbond duidelijk. “De oude spoorlijn mag volgens ons niet worden geschrapt. Die kan behouden blijven voor evt. light-rail met ernaast de uitbouw van een fietssnelweg tussen Dendermonde en Antwerpen.” Daarmee kiest de Fietsersbond voor het nulscenario in de zopas bekendgemaakte mobiliteitsstudie rond het watergebonden industrieterrein ‘Project Briel’. “In plaats van nog eens tien jaren te vergaderen en dure studies uit te voeren rond deze ontdubbeling, zou het veel efficiënter zijn om eerst het statuut van de belangrijke wegen in en rond Baasrode te wijzigen. De huidige rondweg Mandekensstraat-Hoogveld, vooral gebruikt voor doorgaand zwaar verkeer, zou van statuut ‘gemeenteweg’ naar ‘gewestweg’ moeten veranderen. De doorgaande gewestweg doorheen Baasrode zou overgedragen moeten worden naar het gemeentelijk niveau. Op die manier kan het Vlaams gewest dan de rondweg voor doorgaand verkeer beter aansluiten op de N41 en veiliger maken voor de fietser op de verschillende kruispunten. Het stadsbestuur kan dan de doorgaande weg doorheen Baasrode heraanleggen naar een zone 30 voor uitsluitend plaatselijk en bestemmingsverkeer.”

Voor de Fietsersbond dienen er dringend aanpassingen gebeuren aan de verschillende kruispunten van de huidige gewestweg doorheen Baasrode en tussen Sint-Amands en Baasrode. “De aanleg van een parallelweg langs of op de oude spoorweg en evenwijdig met de Mandekensstraat zal, zoals in het verleden, op grote tegenstand stuiten van de plaatselijke bevolking. De bewoners van de Mandekensstraat komen zo op een eiland te wonen met verkeer voor de deur en nog intenser verkeer aan de achtertuin. Bovendien komen zo vele andere inwoners ineens vlak aan een drukke weg te wonen met zwaar wegverkeer zoals aan de kruispunten met de Theodoor Vermeylenstraat en de Rosstraat. Een jarenlange procedureslag kondigt zich aan zoals bij elke poging om een nieuwe weg aan te leggen in Vlaanderen wegens de verspreide bebouwing”, zegt Tielens nog.

(Redactioneel: 'TROS Radionieuws en driestroom.be)

Deze website gebruikt cookies zodat wij uw gebruikservaring kunnen verbeteren.
Klik hier voor meer informatie over deze cookies.

Door verder te gaan ga je hiermee akkoord...
Lees ook onze PRIVACY rules.