Bergen respect voor veiligheid tijdens Ronde van Vlaanderen
De wielerhoogmis van het Vlaamse voorjaar komt eraan. Op zondag 2 april dingen de renners naar de overwinning in de Ronde van Vlaanderen. De dag ervoor, op zaterdag 1 april, wagen de wielertoeristen zich aan het parcours. Op een persconferentie kwamen de belangrijkste veiligheidsmaatregelen aan bod en werd de campagne ‘De koers in goede banen leiden, dat verdient bergen respect!’ voorgesteld.
Het wielermonument de Ronde van Vlaanderen staat ook op vlak van veiligheid prominent aan de top. En dat is nodig, want met een parcours en bijhorende wedstrijdkaravaan langs 33 gemeenten, heel wat randevenementen en duizenden wielerliefhebbers langs het parcours en op de fiets, zijn de risico’s legio. Traditiegetrouw wordt de veiligheidsketen bovenlokaal en multidisciplinair gecoördineerd door de gouverneur van Oost-Vlaanderen, in nauwe samenwerking met de gouverneur van West-Vlaanderen, de organisatie, de burgemeesters en alle veiligheidsdiensten. Carina Van Cauter, gouverneur provincie Oost-Vlaanderen: “De renners maken de koers, maar de supporters en de veiligheidsdiensten maken de koers mogelijk. Zonder hen, geen wedstrijd, geen cyclo en geen volksfeest. In functie van hun veiligheid en die van de renners roep ik samen met de organisatie en de lokale besturen dan ook op om geen glas mee te brengen langs het parcours. Met een sensibiliseringscampagne i.s.m. Stad Oudenaarde vragen we dit jaar meer waardering voor het werk van de signaalgevers en politiediensten. De richtlijnen van deze onmisbare tandem in de koers zijn er voor de veiligheid van iedereen. De overgrote meerderheid van de wielersupporters weet dat, de pretbedervers zijn zich hier onvoldoende van bewust. Steeds vaker krijgen signaalgevers en politiediensten immers af te rekenen met ongepast gedrag van supporters en weggebruikers op en langs het parcours. Dat is jammer, want de koers in goede banen leiden – letterlijk en figuurlijk – dat verdient bergen respect. Of beter: een berg respect.”
Al vele jaren bouwt organisator Flanders Classics aan het milieuvriendelijke karakter van de wielersport, zet We Ride Flanders in op de sensibilisering van de deelnemers met de campagne ‘We care about cycling’ en nemen de lokale besturen maatregelen om afval op en langs het parcours te voorkomen. Tomas Van Den Spiegel, CEO Flanders Classics: “We kijken er naar uit om al die duizenden fans weer langs het parcours te verwelkomen. Net als de voorbije jaren rijden de vrouwen hun finale aansluitend op de mannen. Dat betekent dat de fans in de heuvelzone op dubbel sportief spektakel getrakteerd zullen worden. Wie naar de fanzones op Koppenberg, Oude Kwaremont of Paterberg afzakt, beleeft zonder twijfel een sportief hoogstaande namiddag. Ook in Oudenaarde opent de fanzone aan de finish rond de middag z’n spreekwoordelijke deuren, want alle fanzones zijn uiteraard gratis toegankelijk. Bovendien kan je als je naar Oudenaarde afzakt niet alleen de opvolgers van Mathieu van der Poel en Lotte Kopecky met open armen ontvangen, maar sta je ook op de eerste rij bij de ploegenvoorstelling van de 20ste editie voor Elite Vrouwen. Een jubileum, dat moet gevierd worden met heel veel fans op de Markt in Oudenaarde.”
De campagne ‘Maak van Vlaanderens Mooiste ook de Properste’ van Mooimakers, in opdracht van Flanders Classics, We Ride Flanders en Stad Oudenaarde, zal ook dit jaar volop te zien zijn in het straatbeeld, langs het parcours en op digitale communicatiekanalen.
(Redactioneel: 'TROS Radionieuws en driestroom.be)